Logó

Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

3700 Kazincbarcika, Jószerencsét út 2.

Mire jó hittant és etikát tanulni?

Röviden: arra, hogy ne csak okosabbak, ügyesebbek, erősebbek, szebbek, hanem jobbak, erkölcsösebbek is legyünk a gimi évei alatt.

   

1. MIRE JÓ, HOGY VAN ETIKAOKTATÁS? Ha igaz, hogy a felnőtt élethez nélkülözhetetlen készségek fejlesztésének, az ismeretek elsajátításának színhelye az iskola, nehéz megmagyarázni, hogy az ott oktatott tárgyak közül az etika miért hiányzik. Különösen abban a korban, amikor a személy- és problémaközpontú pedagógiáról oly sok szó esik. Hiszen a fiataloknak mindenekelőtt nem matematikai és nem nyelvtani problémákkal kell megbirkóznia, hanem lelkiismereti kérdésekkel, az emberi együttélés súlyos gondjaival. Ezekre semmivel sem egyszerűbb választ találni, mint az elméleti fizika vagy a világtörténelem rejtélyeire. Azokkal mégis foglalkoznak az iskolában, míg az etika közel húsz éve keresi, de máig sem találja a helyét a magyar tantervben.

2. MIT FEJLESZT? Pl.

- problémaérzékenységét,

- becsületet és igazságérzetet,

- a jó döntéshez való erkölcsi gondolkodást,

- képességünket tiszteletadásra, megértésre, részvétre.

3. AZ ETIKA, VALLÁS ÉS HITTAN VISZONYA: Az „etika” az általános szóhasználatban jelentheti a teológia-hittudomány erkölccsel foglalkozó fejtegetéseit (valláserkölcs), de általános értelemben a helyes magatartás és a jó döntés elveit jelenti (világi etika). Mi ebben az értelemben foglalkozunk majd etikával. Azt, hogy mi jó és mi helyes azt az ember egyedfejlődése során először a szülei, nevelői határozzák meg, illetve saját tapasztalatai segítik a megállapításában. Később egyre jobban személyes meggyőződések határozzák meg, amelyet a növekvő személy előtt kinyíló társadalom különféle közösségei, ráhatásai befolyásolnak. Ezek mögött pedig ott húzódnak, manapság tarkállanak a világnézeti és vallási felfogások.

Az etika nem helyettesíti a vallási ismereteket, és nem a hitoktatás alternatívája, ezt sem felesleges hangsúlyozni. A keresztények erkölcsi világképének középpontjában az ember kiválasztottságának hite, és a kegyelem mindenhatóságába vetett reménység áll. Ezen az alapon bontakozhatott ki a sajátos európai etikai gondolkodás, amelynek alapelve a lelkiismeret szabadsága, az önálló erkölcsi mérlegelésre képes, tetteiért felelős személy méltóságának elismerése.

  • Digitális Napló (E-kréta)
  • Menzarendelés
  • LanguageCert
  • Jó reggelt!
  • Facebook
  • Youtube
  • RSS

Alkalmazások

  • Menüválasztás!!!
  • Szalézi Szent Ferenc Gimnázium -- Jó reggelt ! -- műsorai.
  • Digitális napló.
  • Angol nyelvvizsga vizsgahely
  • Jelentkezés fogadóórára
felveteli_vegeredmeny_kiemelt

Felvételi eredmény

A 6 és 7 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők felvételi eredményei megtekinthetők ...

lakitelek_kiemelt

Szalézisek Lakitele

Megtisztelő felkérésnek tettek eleget verselni szerető gimnáziumi tanulóink 2018. április ...

Romai_utazas_kiemelt

Római utazás

2018. május 29-június 2. A Szalézi Szent Ferenc Gimnázium fenntartói támogatásának ...

Meno_menza_4-7_kiemelt

„Hadd főzzek ma m

a Szalézi Szent Ferenc Gimnázium diákjai maguk főznek a Menő ...

Medve_matek_kiemelt

Medve-Matek 2018.

„…A matematika annyira komoly szakterület, hogy egyetlen alkalmat sem szabad ...