Logó

Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

3700 Kazincbarcika, Jószerencsét út 2.

Mire jó hittant és etikát tanulni?

Röviden: arra, hogy ne csak okosabbak, ügyesebbek, erősebbek, szebbek, hanem jobbak, erkölcsösebbek is legyünk a gimi évei alatt.

   

1. MIRE JÓ, HOGY VAN ETIKAOKTATÁS? Ha igaz, hogy a felnőtt élethez nélkülözhetetlen készségek fejlesztésének, az ismeretek elsajátításának színhelye az iskola, nehéz megmagyarázni, hogy az ott oktatott tárgyak közül az etika miért hiányzik. Különösen abban a korban, amikor a személy- és problémaközpontú pedagógiáról oly sok szó esik. Hiszen a fiataloknak mindenekelőtt nem matematikai és nem nyelvtani problémákkal kell megbirkóznia, hanem lelkiismereti kérdésekkel, az emberi együttélés súlyos gondjaival. Ezekre semmivel sem egyszerűbb választ találni, mint az elméleti fizika vagy a világtörténelem rejtélyeire. Azokkal mégis foglalkoznak az iskolában, míg az etika közel húsz éve keresi, de máig sem találja a helyét a magyar tantervben.

2. MIT FEJLESZT? Pl.

- problémaérzékenységét,

- becsületet és igazságérzetet,

- a jó döntéshez való erkölcsi gondolkodást,

- képességünket tiszteletadásra, megértésre, részvétre.

3. AZ ETIKA, VALLÁS ÉS HITTAN VISZONYA: Az „etika” az általános szóhasználatban jelentheti a teológia-hittudomány erkölccsel foglalkozó fejtegetéseit (valláserkölcs), de általános értelemben a helyes magatartás és a jó döntés elveit jelenti (világi etika). Mi ebben az értelemben foglalkozunk majd etikával. Azt, hogy mi jó és mi helyes azt az ember egyedfejlődése során először a szülei, nevelői határozzák meg, illetve saját tapasztalatai segítik a megállapításában. Később egyre jobban személyes meggyőződések határozzák meg, amelyet a növekvő személy előtt kinyíló társadalom különféle közösségei, ráhatásai befolyásolnak. Ezek mögött pedig ott húzódnak, manapság tarkállanak a világnézeti és vallási felfogások.

Az etika nem helyettesíti a vallási ismereteket, és nem a hitoktatás alternatívája, ezt sem felesleges hangsúlyozni. A keresztények erkölcsi világképének középpontjában az ember kiválasztottságának hite, és a kegyelem mindenhatóságába vetett reménység áll. Ezen az alapon bontakozhatott ki a sajátos európai etikai gondolkodás, amelynek alapelve a lelkiismeret szabadsága, az önálló erkölcsi mérlegelésre képes, tetteiért felelős személy méltóságának elismerése.

  • Digitális Napló (E-kréta)
  • Menzarendelés
  • LanguageCert
  • Jó reggelt!
  • Facebook
  • Youtube
  • RSS

Alkalmazások

  • Menüválasztás!!!
  • Szalézi Szent Ferenc Gimnázium -- Jó reggelt ! -- műsorai.
  • Digitális napló.
  • Angol nyelvvizsga vizsgahely
  • Jelentkezés fogadóórára
  • Menő menza a Szalézi Szent Ferenc Gimnáziumban:
    Kattintson a képre ! Menő menza a Szalézi Szent Ferenc Gimnáziumban

Medve-matek_2019_kiemelt

Medve Matek Szabadt

2019. április 6-án az iskolánk tanulói ismét részt vettek a ...

Szaval_kiemelt

Ma van a szülinapod

„Én egész népemet fogom nem középiskolás fokon taní- tani!” 2019. április 11-én, a költészet ...

Kegl_Imre_kiemelt

Varázslatos termés

2019. április 10-én nyitotta meg Galériánkban Kégl Imre kazincbarcikai kötődésű, ...

Tadeusz_Atya_kiemelt

A Szalézi Család v

Tadeus Rozmus atya látogatása Kazincbarcikán A Rendfőnök atya képviseletében vendégünk volt ...

Szinhaz-bejaras_kiemelt

Barangolás a csodá

„A színháznak nem az a dolga, hogy az arcunkba tolja a ...