Logó

Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

3700 Kazincbarcika, Jószerencsét út 2.

Mire jó hittant és etikát tanulni?

Röviden: arra, hogy ne csak okosabbak, ügyesebbek, erősebbek, szebbek, hanem jobbak, erkölcsösebbek is legyünk a gimi évei alatt.

   

1. MIRE JÓ, HOGY VAN ETIKAOKTATÁS? Ha igaz, hogy a felnőtt élethez nélkülözhetetlen készségek fejlesztésének, az ismeretek elsajátításának színhelye az iskola, nehéz megmagyarázni, hogy az ott oktatott tárgyak közül az etika miért hiányzik. Különösen abban a korban, amikor a személy- és problémaközpontú pedagógiáról oly sok szó esik. Hiszen a fiataloknak mindenekelőtt nem matematikai és nem nyelvtani problémákkal kell megbirkóznia, hanem lelkiismereti kérdésekkel, az emberi együttélés súlyos gondjaival. Ezekre semmivel sem egyszerűbb választ találni, mint az elméleti fizika vagy a világtörténelem rejtélyeire. Azokkal mégis foglalkoznak az iskolában, míg az etika közel húsz éve keresi, de máig sem találja a helyét a magyar tantervben.

2. MIT FEJLESZT? Pl.

- problémaérzékenységét,

- becsületet és igazságérzetet,

- a jó döntéshez való erkölcsi gondolkodást,

- képességünket tiszteletadásra, megértésre, részvétre.

3. AZ ETIKA, VALLÁS ÉS HITTAN VISZONYA: Az „etika” az általános szóhasználatban jelentheti a teológia-hittudomány erkölccsel foglalkozó fejtegetéseit (valláserkölcs), de általános értelemben a helyes magatartás és a jó döntés elveit jelenti (világi etika). Mi ebben az értelemben foglalkozunk majd etikával. Azt, hogy mi jó és mi helyes azt az ember egyedfejlődése során először a szülei, nevelői határozzák meg, illetve saját tapasztalatai segítik a megállapításában. Később egyre jobban személyes meggyőződések határozzák meg, amelyet a növekvő személy előtt kinyíló társadalom különféle közösségei, ráhatásai befolyásolnak. Ezek mögött pedig ott húzódnak, manapság tarkállanak a világnézeti és vallási felfogások.

Az etika nem helyettesíti a vallási ismereteket, és nem a hitoktatás alternatívája, ezt sem felesleges hangsúlyozni. A keresztények erkölcsi világképének középpontjában az ember kiválasztottságának hite, és a kegyelem mindenhatóságába vetett reménység áll. Ezen az alapon bontakozhatott ki a sajátos európai etikai gondolkodás, amelynek alapelve a lelkiismeret szabadsága, az önálló erkölcsi mérlegelésre képes, tetteiért felelős személy méltóságának elismerése.

  • Digitális Napló (DINA)
  • Menzarendelés
  • GroupWise
  • Étlap
  • Facebook
  • Youtube
  • RSS

Alkalmazások

  • Menüválasztás!!!
  • Szalézi Szent Ferenc Gimnázium -- Jó reggelt ! -- műsorai.
  • Digitális napló.
  • Levelező rendszer.
DSC_9310

„Tanévsirató”

Az utolsó tanítási nap: „Nem fog a kréta, nem fog ...

Foegyhazmegyei_kiemelt

Tanévzáró Te Deum

Tanévzáró szentmisére hívta az Egri Főegyházmegye területén működő katolikus intézmények ...

Romai_vakacio_kiemelt

Római vakáció 201

Sokan álmodozunk arról, hogy eljutunk Rómába, de hogy ilyen fiatalon ...

Lengyel_R_kituntetese_kiemelt

Polgármesteri dics

A 2017. évi városi pedagógusnapon Lengyel Rózsa, a Szalézi Szent Ferenc ...

rg_2017_kiemelt

SZALÉZIS GYŐZELEM!

Ritmikus Gimnasztika Országos Diákolimpia verseny volt 2017.05.28-án Somogyjádon. Az V-VI.kcs-os ...