Logó

Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

3700 Kazincbarcika, Jószerencsét út 2.

Tantestületünk abban a szerencsében részesült, hogy a „Határtalanul” pályázat keretében részt vehetett egy három napos kiránduláson Ukrajnában, azon belül Kárpátalján. A látogatás célja a magyarok lakta területek körülményeinek, azon belül is a magyar nyelvű oktatás helyzetének megismerése volt, külön hangsúlyt helyezve a testvériskolai kapcsolatok kialakítására és ápolására, valamint a magyar iskolák szerény támogatására.

Utunkat egy kellemesen enyhe novemberi csütörtök hajnalon kezdtük. A buszon uralkodó jó hangulat miatt észrevétlenül telt az idő a határig, ahonnan egy órás várakozás után indultunk tovább. Első állomásunk Beregszász volt, innen idegenvezetővel mentünk Munkács felé. Laci bácsinak köszönhetően megismertük a város és a beregi vidék földrajzát, történelmét és híres szülötteit (pl. Fedák Sári színművésznő) egyaránt.

Következő állomásunk Munkács volt, ahol a ködössé és hűvössé vált idő sem tartott vissza minket a vár „elfoglalásától”. Megismerhettük a vár részletes történetét és a közelmúlt felújításainak köszönhetően sokat javult állapotát, valamint megcsodálhattuk az anyaországi támogatással felállított turul emlékművet és azt a szobrot a vár legmagasabb bástyáján, amely Zrínyi Ilonát ábrázolja az ifjú II. Rákóczi Ferenccel. Öröm volt látni azokat az emléktáblákat, amelyeket hazánk nagyjai tiszteletére állítottak a várban, úgymint Kazinczy Ferenc – itt is raboskodott egy évet – vagy Petőfi Sándor, aki annak idején szintén ellátogatott ide. Az egyik emléktábláról az is kiderült, hogy a Szent Koronát egy ideig ide menekítették Napóleon hadai elől. Bár a panorámát az idő némileg zavarta, azt is megtudtuk, hogy Feszty Árpád a várból látott tájkép alapján festette meg híres körképe hátterét (A magyarok bejövetele).

Munkács után ellátogattunk a Nagyberegi Középiskolába, ahol már vártak minket. Először egy negyvenöt perces ügyességi kerékpáros bemutatót tekinthettünk meg. Európa bajnoki harmadik helyezettekből álló diákcsapat mutatta meg nekünk, hogy nehéz körülmények között, kicsike tornateremben, támogatásokból vásárolt kerékpárokon, szülői finanszírozás mellett, de főleg töretlen lelkesedéssel és kitartással is lehet nagyszerű eredményeket felmutatni.

A káprázatos bemutató után megtekintettük az iskolát, bepillantottunk tanáraik munkájába. Barátságosan fogadtak, beszámoltak a mindennapjaikról. Nehéz helyzetük ellenére nem panaszkodtak, de hálásan fogadták szerény adományunkat. Örömmel vezettek végig minket a fűtetlen iskola ódon tantermeinek kopott padjai között, büszkén mutatva be az egyes szaktantermek szegényes, de kitűnő állapotban Magyarországról megörökölt taneszközeit (az ukrán állam nem támogatja a magyar oktatást). Megmutatták, hogyan készül a híres beregi szőttes – sőt ki is próbálhattuk a szövőszéket! Láthattuk a technika órán készült csodálatos textíliákat és fafaragványokat, a picike iskolai múzeum néprajzi gyűjteményét és a még nálunk is ritkaságnak számító kicsi színháztermet, telis-tele magyar írók és költők híres idézeteivel.

A hűvös, de tartalmas nap végén igazán jólesett a beregszászi háziasszonyok által vacsorára elkészített, ízletes és meleg, tájjellegű sóskaleves, mellé pedig a beregi töltött káposzta. A nap végén kényelmesen pihenhettünk a Kálvin János Református Kollégium jól berendezett szobáiban.

A másnapi bőséges reggeli után első utunk a Beregszászi 6. számú Általános Iskolába vezetett. Itt is szerény körülményekkel, de fáradhatatlanul lelkes, lelkületükben igazán magyar és példamutatóan lelkiismeretes pedagógus kollégákkal ismerkedhettünk meg. A tantestület friss pogácsával és finom édességekkel várt minket.  Köszönettel fogadták szerény ajándékunkat, majd körbevezettek minket a tantermekben, ahol éppen zajlott a tanítás. A gyerekek és tanáraik hangos köszöntéssel és ünneplő ruhában fogadtak minket, amit kifejezetten erre az alkalomra vettek fel. Megható pillanatok voltak ezek, mint a tiszteletünkre előadott vers és dal is, ami sokunk szemébe könnyeket csalt.

Az iskolalátogatás után a munkácsi piacon volt lehetőségünk körbejárni, nézelődni és vásárolni. Ha nincs vásárlási szándéka valakinek, akkor is látnia kell életében egyszer mindenkinek egy ilyen sokadalmat! Gyakorlatilag csak azt nem lehet itt megtalálni, ami valójában nem is létezik! Az ajándékok beszerzése után elfogyasztottuk a magunkkal vitt ebédet és indultunk tovább Ungvárra.

Itt először a várat tekintettük meg és mivel nyoma sem volt az előző napi hűvös-ködös időnek, kitűnő fényképeket készíthettünk, kényelmesen nézelődhettünk. Ezt követően ellátogattunk az ungvári görög katolikus székesegyházba, majd egy kellemes sétát tettünk a belvárosban. A nap végén elfogyasztott ízletes vacsoránkat követően még bekapcsolódhattunk az aznap kezdődő beregszászi Bor- és libafesztivál eseményeibe.

Utolsó nap reggeli után még lehetőségünk volt a szintén híres beregszászi piacon, valamint a délelőtt már teljes újjáéledt fesztiváli forgatagban elidőzni. Később megtekintettük a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolát. Az épület eredetileg Magyar Királyi Törvényház volt és a dualizmus idején épült, majd hányatott sorsa után a kilencvenes években vált – anyaországi támogatással – magyar nyelvű felsőoktatási intézménnyé. A főiskola után ellátogattunk a Beregi Múzeumba. Az épület a város legrégebbjei közé tartozik még a Rákócziak idejéből, amely immár egy helytörténeti gyűjteménynek, magyar emléktárgyaknak és relikviáknak, valamint számos műalkotásnak ad otthont. Később egy közeli templom kertjében sétáltunk és pihentünk.

Az ebédre felszolgált ízletes káposztaleves és lekváros fánk után elköszöntünk vendéglátóinktól. A hazafelé tartó úton kellemes fáradtsággal, de élményekkel gazdagodva idéztük fel a három nap eseményeit, így még a kétórásra nyúlt határátkelést is könnyebben viseltük. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy a kirándulás alatt sokat tanulhattunk külföldre szakadt honfitársainktól. Életszeretet, hagyományőrzést, pedagógiát, lelkes kitartást a nehézségek ellenére is, meríthettünk közös kultúránkból és példamutatásuknak köszönhetően újraértelmezhettük magyarságunkat, nemzeti identitásunkat.