„Közösségi élmény és múzeumi interpretáció középiskolás csoportok bevonásával”
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Herman Ottó Múzeum meghívására a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú kiemelt projekt keretében megrendezésre kerülő projekt zárónapján vett részt iskolánk 30 diákja.
Kiállítás nyílt a Herman Ottó Múzeumban a diákok projekt során készített bútorterveiből és makettjeiből. Láthattuk diákjaink Rudabányán, a Bányászattörténeti Múzeumban készített, és a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium diákjainak Miskolcon, a Herman Ottó Múzeumban készített alkotásait. Vetítésre kerültek diákjaink filmjei, majd kiscsoportos beszélgetések során beszámoltak tanulóink a filmkészítés, bútor tervezés és készítés tapasztalatairól. Elmondták, milyen múzeumban éreznék jól magukat. Hogyan kellene a múzeumi tereket változtatni, hogy minél több embert vonzzon, minél több érdeklődő érezze jól itt magát, miközben ismereteket szerez a múltról.
A tanév első félévében a Herman Ottó Múzeum, a Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziummal, a rudabányai Bányászattörténeti Múzeum a Szalézi Szent Ferenc Gimnáziummal és az Egri egyetemisták dolgoztak együtt a projektben. Diákjainkkal Rudabányán hat filmet készítettek, bútorokat terveztek és kiviteleztek az egyetemisták segítségével, miután azok makettjeit is elkészítették.
A Herman Ottó Múzeum Papszer utcai épületében Mlakár Zsófia történész-muzeológus ismertette a napi programot, majd Szolyák Péter múzeumigazgató – helyettes köszöntője után Káldy Mária (főtanácsadó, MOKK) „Az EFOP 3.3.3 múzeumi mintaprojektek, mint a módszertani fejlesztések alapjai”címmel tartott összefoglaló értékelést. Ezután, mint szakmai megvalósítók, mi rajztanárok (Bukodiné Sólyom Ilona és Vincze Judit) számoltunk be tapasztalatainkról a két iskola diákjainak képviseletében. Levetítették az általam készített kisfilmet, amiben a projektről vágtam össze egy összeállítást.
A múzeum képviseletében Mlakár Zsófia foglalta össze az elvégzett projekt tapasztalatait.
Majd a projekt előkészítő szakaszában, diákjaink által, Rudabányán készült kisfilmeket nézhettük meg. A filmek után kiscsoportokban konzultálhattunk, majd étkezés után Balázs Péter (egyetemi docens, Eszterházy Károly Egyetem) szakmai értékelése következett az elkészült munkákról. Őt követte a Bányászattörténeti Múzeum igazgatója, Papp Andrea zárszava, melyben a mentorált múzeum és iskolánk munkáját követte végig fotók segítségével. Láthattuk azt is, hogyan vették birtokba a múzeum látogatói az egyetemistákkal közösen készült raklapbútorokat.
A projektet mindenki nagyon pozitívan értékelte. A diákok, és mi felnőttek is, nagyon sokat tanultunk közben. Megtudtunk sok mindent a múzeumról, rájöttünk, hogy a csoportmunkában hogyan veheti ki részét egy-egy ember a tehetsége szerint, hogyan segíthetik egymás munkáját. A diákok megtanulták a filmkészítés alapjait. A problémamegoldó képességüket volt alkalmuk folyamatosan fejleszteni. Érezhették, hogy munkájuk, hasznos, nem hiábavaló.
Köszönjük, hogy részesei lehettünk a projektnek. Büszke vagyok tanítványaim munkájára!
Bukodiné Sólyom Ilona
[flagallery gid=351 name=”Gallery” skin=default_old]